Zo formuleer je regels positief
Op steeds meer scholen én in gezinnen zie je ze terug: positieve regels. Het idee is dat je de dingen waarvan je normaal gesproken zou zeggen dat ze níet mogen, omvormt en anders formuleert. In een schoolklas is vaak één van de regels dat kinderen niet door elkaar mogen praten. Deze regel kan positief worden geformuleerd door te schrijven ‘in deze klas luisteren we naar elkaar!’
Positiviteit is de sleutel!
Door de regels positief te verwoorden, voorkom je een negatieve sfeer waarin kinderen het gevoel hebben dat ze dingen niet mogen. Het legt de aandacht bij wat goed en positief is. Daarbij is er het bekende voorbeeld ‘denk niet aan een roze olifant’: dan doe je het juist wel! Door regels te op te stellen die gewenst gedrag stimuleren in plaats van ongewenst gedrag ‘verbieden’, leg je daar de focus op en dat helpt dus ook om dat uit te voeren!
Ook op de sportvereniging gelden allerlei regels. Die zijn nodig om de trainingen, wedstrijden en alle zaken eromheen in goede banen te leiden. Heb je een lijst van de regels die voor jullie belangrijk zijn? Ga dan eens met een paar ouders en kinderen om tafel en vorm de regels om tot positieve regels.
Tip: zet de regels op rijm, zo onthoudt iedereen ze beter:
1.Eigenlijk is het heel gewoon: wij houden onze velden schoon!
2.Wie naar de training gaat, is eventjes stil als de trainer praat!
3.Met aanmoedigingen zijn we altijd blij, want iedere sporter is een kei!