Het is niet mogelijk om een reservering te maken

Thema: Taalkunst

Een echte kunstenaar komt een les geven in de klas.

Titel :                      Taalkunst    

Doelgroep :            groep 4  maximaal 30 leerlingen per les

Organisatie door : Regio Art Rijnmond

Kosten :                    € 175,-   Let op! De factuur wordt na de uitvoering van de activiteit opgestuurd.

Het lezen krijgt steeds meer vorm in groep 4. Het tempo gaat omhoog. De kinderen lezen wat grotere teksten en de verhaaltjes zijn ook wat uitgebreider. Langzaamaan komt ook het begrijpen van de tekst steeds meer aan de orde. Ze merken dat ze op allerlei manieren met taal en woorden bezig kunnen zijn. Maar er is nog een taal. Een taal waar ze ook dagelijks mee te maken hebben, namelijk beeldtaal. Wat voor tekeningetjes gebruiken we om iets uit te leggen? Welke tekeningen kennen ze om er een grapje mee te maken?  Misschien kunnen ze al best goed een rebus oplossen? Door middel van plaatjes kunnen we ook met elkaar praten. Kijk maar eens naar de verkeersborden in je straat of zie je symbolen in een reclame?  Onze eerste ‘handschriften’ waren plaatjes, denk aan de grotschilderingen of hiërogliefen. Kunst en taal liggen niet zo ver uit elkaar als je misschien zou denken. Wat gebeurt er als je een tekst in beeld wilt omzetten? Een hele uitdagingen om zo te communiceren met elkaar. In de volgende reeks lessen ontdekken we verschillende aspecten van taalkunst. Maak je eigen handschrift of verzin jij misschien je eigen taal?

Als u kiest voor dit thema, maakt u een keuze uit de onderstaande lessen

1: Kriebelbeest

Een kriebelbeestje tussen allerlei verschillende tekens.                                                                                                                                 De diversiteit van lijnen, dikke, dunne, kromme, rechte etc.

Docent: Mirian Zimmerman ([email protected])

2: Je naam 

De letters van je naam. Weet jij waar ze voor staan?

Docent: Marjon Hoogendijk ([email protected])

3: Symbolentaal

We leren dat er naast gesproken of geschreven taal ook beeldtaal/plaatjestaal bestaat en geven ons eigen symbool vorm.        Met een beeldend werk vertellen we een verhaal.

Docent: Sasha Zuidam ([email protected])

4: Een bijzondere straat

N.a.v. het bekijken van een poster met een bijzondere straat (de huizen zijn van heel verschillende mensen) gaan de kinderen hun eigen straat maken. Er wordt ook een fantasiehuis en een letterhuis gemaakt.

Docent: Angeline Rosendaal ([email protected])

5: In the picture

Op een creatieve wijze leren de kinderen te kijken door verschillende ‘lenzen’ en nemen de regie door een verhaal te bedenken bij foto’s. Kinderen vragen zich af wat er na het maken van de foto gebeurde en maken nieuwe verrassende beelden.

Docent: Esther van Duffelen ([email protected])

6: Sterrenstof

Letters, spetters en fantasie                                                                                                                                                                               Het lijkt alsof er letters in de sterren staan.

Docent: Petra Giorgi ([email protected])

Inschrijven kan vanaf24-05-2023
Inschrijven kan tot10-07-2023

LET OP!

Bij dit thema geeft u een voorkeur aan welke les u graag zou willen afnemen. Bij \"geen voorkeur\" wordt er een les gekozen voor u. Over de uitvoeringsdatum wordt via email contact opgenomen.

Datum Vrij
niet van toepassing 138